Rondleidingen

Voor groepen en scholen geven wij op woensdagen, na reservering, rondleidingen.

Rondleidingen op andere openingsdagen kan in overleg.

Afhankelijk van de leeftijd en aantal in de groep/klas passen wij ons schema hier op aan.

rondleiding1Al onze rondleidingen zijn interactief. Wat bedoelen wij hiermee?  Na vele gesprekken met leraren, begeleiders en feedback van scholen was al vrij snel duidelijk dat de boodschap die wij willen uitdragen veel duidelijker word over gebracht als deze doelgroep er direct bij word betrokken in de vorm van interactie, “leren door doen”.  Kinderen leren in het bunkermuseum door doen en spelen.

Enkele voorbeelden:

  • “Touch and Feel”. Niet alle voorwerpen liggen in vitrines. Bezoekers kunnen objecten en voorwerpen aanraken, voelen en uitproberen. Zeker kinderen vinden dit fantastisch. Hoe zwaar was een helm, en die telefoon….kan je me horen? Vele van deze activiteiten zijn in de rondleidingen verwerkt.
  • rondleiding2“Na- en Doordenken”. Een groot gedeelte van de gebouwde bunkers is tot stand gekomen door dwangarbeid. Hoe zwaar was dat voor betrokkene? Daar staat een emmer zand van 30 kilo, slepen maar. Degene die het snelst is wint een prijs. Bij uitreiking blijkt het een bon voor nog 1200 keer tillen en geen water. Een aantal van deze voorbeelden zijn in de rondleiding verwerkt, afhankelijk van de leeftijd.

Het is bedoeling dat de bezoekers na- en door denken over waar de bunkers voor stonden en welke gevolgen de bezetting had voor de inwoners van Nederland, en Den Haag in het bijzonder.

rondleiding3Diverse van onze vrijwilligers hebben een internationale achtergrond waardoor wij op onze huidige locatie op verzoek rondleidingen in Engels, Duits, Frans geven.

Het is ook door de unieke achtergrond van enkele van onze vrijwilligers dat wij rondleidingen voor doven en slechthorende kunnen geven door middel van gebarentaal.